{{mode.text}} 

Antiquity

The bathing habits of antiquity # 1

A/A Photograph Copyright
1 The work of Polygnotus or of his workshop. It depicts three young women washing. Secondary view of Attica red-figured pitcher, 440/30 BC. Located in the Staatliche Antikensammlungen, Munich, Germany, Registration No. 2411, Room # 3. wikimedia
http://commons.wikimedia.org/wiki/
File%3AStamnos_440BC_with_bathing_women_Staatliche_
Antikensammlungen_Starke_Frauen02.jpg
©Kunsthistorisches Museum, Antikensammlung, Vienna, Austria
2 Red Skyphos, depicting a naked pupil holding a strigil, 410 BC. Attributed to the painter Amyko. Lucana (Southern Italy). Located in the Archaeological Museum, Milan, Italy. 'Mark Cartwright of Ancient History Encyclopedia (www.ancient.eu.com)'
3 Red pelike, depicting a woman bathing and combing her hair in a fountain (410 - 400 BC). Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Grooming objects used while bathing in antiquity # 1

A/A Photograph Copyright
1 The work Polygnotus or of his workshop. It depicts three young women washing. Secondary view of Attica red-figured pitcher, 440/30 BC. Located in the Staatliche Antikensammlungen, Munich, Germany, Registration No. 2411, Room # 3. wikimedia
http://commons.wikimedia.org/wiki/
File%3AStamnos_440BC_with_bathing_women_Staatliche_
Antikensammlungen_Starke_Frauen02.jpg
©Kunsthistorisches Museum, Antikensammlung, Vienna, Austria

The strigil # 1

A/A Photograph Copyright
1 Attic red-figure kantharos, depicting a scene where a strigil is used to remove oil from the body, 480 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Strigil and unguentaria vessels from the Museum of Kerameikos. Μουσείο Κεραμεικού, Γ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/3rd Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΕΡΑΜEΙΚΟΥ/©ΚΕRΑΜEΙΚOS MUSEUM
3 Bronze strigils from the site of Olympia, object code, M348, M349, M281. Z' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/7th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Strigils from the area of Nemea, object code BR 729. ΛZ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/37th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Red-figure pottery representing 5th century athletes, their equipment, including the arytaina—used for scooping oil, and the strigil. Σταϊνχάουερ Γεώργιος, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2001, Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 263.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
6 Iron Strigil—iron scraper used for cleaning the body. Found as a grave offering, 4th century. B.C. ΛΑ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/31st Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
7 Bronze strigil with metal loop, collection of the National Archaeological Museum of Metalwork. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
8 Funerary headstone of Stephen, depicting young athletes holding a strigil and a spherical aryballos, 380-370 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
9 "Strigil and sponges', work of Sir Lawrence Alma-Tadema, 1879, British Museum, London, UK. wikipaintings
http://www.wikipaintings.org/en/sir-lawrence-alma-tadema/strigils-and-sponges-1879
©British Museum

Aromatic oil containers # 1

A/A Photograph Copyright
1 Engraving of a servant holding an unguentarium, Ancient Persia, 5th century BC. "Torah, Neviim, K'Tuvim".
© Y. Orenstein, "Yavneh" Publishing House Ltd., 4 Mazeh St., Tel-Aviv. Published in 1992 (ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ MAIL)
2 Horn shaped perfume bottles, kore bearing dove, kneeled kouros , 6th century BC.  Χατζηδάκης Π.Ι., Δήλος, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2003, Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 246.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The aryballos # 1

A/A Photograph Copyright
1 Corinthian perfume bottles (aryballoi and alabaster), with black-figure representations of animals and imaginary beings (7th and 6th century BC.). Καλλιόπη Παπαγγελή, Ελευσίνα: Ο Αρχαιολογικός Χώρος και το Μουσείο, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2002, Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 185.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Red pelike, depicting a woman bathing and combing her hair in a fountain (410 - 400 BC). Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The alabastron # 1

A/A Photograph Copyright
1 Glass vases made of colored glass frits: alabastra, oinochoe and amphorae of different origins, 5th century BC. Σταϊνχάουερ Γεώργιος, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2001, Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 142.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Colorful, pear-shaped, glass unguentaria from Roman-era tombs in Pella.   Λιλιμπάκη-Ακαμάτη Μ., Ακαμάτης Ι. M., Χρυσοστόμου Αν., Χρυσοστόμου Π., Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ,  2011, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 291.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The exaleiptron # 1

A/A Photograph Copyright
1 Black clay exaleiptron (container of aromatic ointment), Nichoria: Necropolis 5th century BC. Registration number: 304, Messina, Messinia. ΛΗ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/38th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Tripod, bronze exaleiptron from the cemetery of Sindos in Thessaloniki. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης/ Archaeological Museum of Thessaloniki
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Clay Corinthian exaleiptron, with written decoration from the cemetery of Sindos in Thessaloniki. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης/ Archaeological Museum of Thessaloniki
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Attic plimochoi—earthen vessel for water,  type B (vessel for scented oils and ointments), found in the cemetery of Sindos ~ 520 BC. Γραμμένος Δ.Β., Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2004, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 112.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Bird shaped perfume bottles # 1

A/A Photograph Copyright
1 Black glazed, spindle-shaped, clay perfume bottle, decorated in the western style, from the cemetery of ancient Acanthus, in Ierisso of Halkidiki. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης/ Archaeological Museum of Thessaloniki
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Glass perfume bottles, 2nd and 3rd century AD. Καλτσάς Νικόλαος. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2007, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ..443
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Blown glass perfume bottle of unknown origin. Code: K/EAM/A1/725. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Five, bird-shaped, glass perfume bottles from grave sites in Thessaloniki. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης/ Archaeological Museum of Thessaloniki
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The loutrophoros # 1

A/A Photograph Copyright
1 Red loutrophoros, depicting the preparation of the bride in the women’s section, 425-420 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Proto-Attic loutrophoros, attributed to the painter of Analatou, ~ 680 ​​BC, located in the Musée du Louvre, Paris, France. wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Loutrophoros, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Loutrophoros_Louvre_CA1960.jpg
© Musee du Louvre
2 Tombstone found in Athens, on the north side of Eridanus, in the Kerameikos cemetery. It is decorated with a loutrophoros that’s flanked by lekythoi. Higher up on the tombstone an alabaster is distinguishable, mounted on a strip. In the center of the loutrophoros there is a depiction of an Athenian horseman, holding a spear and saluting his elder father. In the background is the young warriors horse, and to the far right a small himation. The name of the deceased and the municipality is inscribed over the depiction, Panaitios Amaxantefs. ~ 380 BC. Located in the National Archaeological Museum, registration number 884. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Red-figure lekythos. Illustrates a woman trying the aromatic oil from an alabaster with a wand, 470-460 BC, Pottery, National Archaeological Museum. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The Lydion # 1

A/A Photograph Copyright
1 Greek style lydion. Located in the Archaeological Museum of Brauron, 540-530 BC, Code: K / B EPKA/A2/1286. B’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων / 2nd Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The Pyxis # 1

A/A Photograph Copyright
1 Pyxis- jewelry box with lid, and a lid from a similar style of slate pyxis, with linear engravings and an embossed decoration in the form of a reclining dog. From Mochlos and Zakros respectively. Considered projects of the same craftsman. First Palatial period (2500-2000 BC). Δημοπούλου-Ρεθεμιωτάκη Νώτα, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2005, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 67.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Red figure Attic pyxis, third quarter of the 4th century. Λιλιμπάκη-Ακαμάτη Μ., Ακαμάτης Ι. M., Χρυσοστόμου Αν., Χρυσοστόμου Π., Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ,  2011, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 238.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Tripod pyxis. 540-530 BC (Trachones, Geroulanou Collection).  Σταϊνχάουερ Γεώργιος, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2001, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 107.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 White lead make-up was a fundamental part of women’s daily care. It was manufactured at home using plants and mineral colors, which were grated within marble sinks and mixed with an oily substance. It was then applied onto the face using brushes and thin copper tools. It was used to emphasize the outline of the eyes, accentuate the pinkness of the cheeks and color fierce red lips. Χατζηδάκης Π.Ι., Δήλος, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2003, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 245.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Bronze grooming case and bronze spatulas for mixing colors, Derveni Cemetery Thessaloniki, late 4th BC. Γραμμένος Δ.Β., Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2004, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 252.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
6 Lead pyxis used for storing cosmetic substances, part of the National Archaeological Museum’s collection of metalwork. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
7 Pyxis with golden stopper made ​​of one single piece of thin gold plate from Mycenae, second half of 16th century BC. The Mycenaean World, Five centuries of Early Greek Culture, 1600-1100 BC (= exhibition catalog at the National Archaeological Museum of Athens (15.12.1988-31.3.1989) (Demakopoulou scientific ed. K., Capon P. artistic ed.), ed-Greek Ministry of Culture Department of ICOM, Athens 1988, pp. 86. (item code 72). Ο Μυκηναϊκός Κόσμος, Πέντε αιώνες Πρώιμου Ελληνικού Πολιτισμού 1600-1100 π.Χ., (=κατάλογος έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών (15.12.1988-31.3.1989), (Δημακοπούλου Κ. επιστημονική επιμ., Καπόν Ρ. καλλιτεχνική επιμ.), εκδ. Υπ. Πολιτισμού-Ελληνικό Τμήμα ICΟM, Aθήνα 1988, σελ. 86. (κωδικός αντικειμένου 72).
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The Mirror # 1

A/A Photograph Copyright
1 Bronze mirror with ivory handle, Mycenaean. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Bronze mirror bearing an inscription (LIMNATI. ANETHEKEN). Volimnos Alagonias: Temple of Artemis Limnatida 6th century BC, Registration number: 872. ΛΗ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/38th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Small object, mirror. Mirror’s handle is decorated with the engraved shape of a woman Volimnos Alagonias: Temple of Artemis Limnatida 6th century. BC Registration number: 32. ΛΗ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/38th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Red-figure bell-shaped krater. Depicts woman using a mirror 420-410 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Bronze mirror, cover of which is decorated with the wings of love. Burial tumulus in the cemetery of Aeneas, 350-325 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
6 Tombstone of Pausimache, depicts young woman reflected in a circular mirror, 390-380 BC. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
7 Bronze mirror with a handle in the form of a peplophoros Kore (maiden) standing on a tripod base, with two Cupids flying over her shoulders. The circumference of the disc is decorated with figures of roosters, rabbits and dogs fitted between rosettes. Project Argive workshop. Unknown origin. (~ 455 BC).  Καλτσάς Νικόλαος. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2007, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 286.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
8 Red-figure lekythos depicting a seated female figure holding a mirror, attributed to the early classic vase of Sabouroff, from the Velanideza, ~ 470-460 BC. Located in the National Archaeological Museum, registration number 1624. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
9 Two bronze razors, a mirror with ivory handle and two tweezers found in tombs in the Knossos area, Final Palatial period (1400-1300 BC). Δημοπούλου-Ρεθεμιωτάκη Νώτα, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2005, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 87.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
10 Ancient Greek mirror. Found in Larissa. ΙΕ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/15th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
11 Bronze mirror, found as a grave offering in a female tomb, along with other offerings relevant to grooming, dates to around 300 BC. ΛΑ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ/31st Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
12 Bronze hand mirror, Metalwork Collection, National Archaeological Museum. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Combs # 1

A/A Photograph Copyright
1 Ivory handle comb. Votive offering to the temple of Artemis Orthia in Sparta. Pegasus. Laconic Lab 650-625 BC Located in the National Archaeological Museum, Code: K/EAM/A1/752. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Comb from Sparta, 650-625 BC Located in the National Archaeological Museum. Code: K/EAM/A1/752 (pertaining to its two sides). Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Ivory comb with embossed decoration of sphinxes, from the chambered tombs of Spata, Attica 13thcentury. The National Archaeological Museum, (general layout Zafeiropoulou D.) Ministry of Culture, Archaeological Receipts Fund Receipts, Athens 2005, pp. 22, (object code 2044). Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, (γενική επιμέλεια Ζαφειροπούλου Ντ.) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΩΝ, Αθήνα 2005, σελ. 22, (κωδικός αντικειμένου 2044).
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Ivory comb from Mycenae, 13th century BC, the Mycenaean World, Five centuries of Early Greek Culture 1600-1100 BC (= exhibition catalog at the National Archaeological Museum of Athens) (15.12.1988-31.3.1989) (Demakopoulou K. scientific eds R. Capon artistic ed.), ed-Greek Ministry of Culture Department of ICOM, Athens 1988, pp. 247. (object code 2579) Ο Μυκηναϊκός Κόσμος, Πέντε αιώνες Πρώιμου Ελληνικού Πολιτισμού 1600-1100 π.Χ., (=κατάλογος έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών (15.12.1988-31.3.1989), (Δημακοπούλου Κ. επιστημονική επιμ., Καπόν Ρ. καλλιτεχνική επιμ.), εκδ. Υπ. Πολιτισμού-Ελληνικό Τμήμα ICΟM, Aθήνα 1988, σελ. 247. (κωδικός αντικειμένου 2579)
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Ivory comb depicting rosettes and lizards, found in a gravesite in Kartero. Final Palatial period (1400-1300 BC). Δημοπούλου-Ρεθεμιωτάκη Νώτα, Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Εκδόσεις: ΟΛΚΟΣ, 2005, Copyright: Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias Α.Ε. / Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, σελ. 89.
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The bathing habits depicted in classical vase painting # 1

A/A Photograph Copyright
1 Red-figure pelike, depicting a woman bathing and combing her hair in a fountain (410-400 BC). Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ Νational Archaeological Museum, Athens
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Tryilida  with duck head, from the Augustan period, located at the Walters Art Museum, Baltimore, Maryland's Mount Vernon. Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_Moorlands_Pan
© Walters Art Museum, Baltimore, Maryland's Mount Vernon


The Byzantine period

The Byzantine baths # 1

 Objects of the Byzantine baths # 1

A/A Photograph Copyright
1 The Transfiguration of Christ, Christ in the tomb (central), Birth of Christ, the Resurrection (left), Baptism of Christ, Assumption of the Virgin Mary(right). Carved finial: cross with Crucified, with the Virgin Mary and Saint John the Theologian.
16th century. (end)-17th century. (early)
39CH42CH12 cm.
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Details Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Birth of Christ, first half of the 15th century. 52.5x 40.5 cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Image illustrating the birth of Christ, first half of 15th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Nativity—the Birth of Christ, 17th century. (1664/1666)
70 x 48 cm, Rampart, signed
Iliou Moskos.
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
6 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, 17th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
7 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, 18th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
8 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, 18th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
9 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, end of 17h century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
10 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, end of 17h century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
11 Birth of Christ 18th century, 42 x 32 cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
12 Image illustrating the Nativity—the Birth of Christ, 18th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
13 Birth of Christ the first half of the 15th century, 118 x 92 cm. Loverdos collection. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
14 Image depicting the Birth of Christ, a work of a Cretan workshop, Loverdos collection, early 15th century. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
15 View of the interior of the monastery Vlahernon. The holy blessing, 19th century, 30,5 X 45 cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
16 Triptych of the Mother of God of the Life-giving Spring (Zoödochos Pege) and the Saints (inv. BEI 171), 1753, in which the Virgin Mary emerges from a circular water fountain basin, with Christ seated in her lap. The thermal waters of the fountain collect into a hexagonal cistern, around which invalids gathered patients to be healed. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

The bathing process in the Byzantine baths # 1

A/A Photograph Copyright
1 Glass perfume bottle from grave site.  Fashioned with a flat base, a spherical body in the shape of an infant’s head (;) and a tall neck that widens, ending in a horizontal, protruding lip. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Glass perfume bottle 5th- 6th century, 8,5 x 3,2 ​​cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Perfume bottles and spoons # 1

A/A Photograph Copyright
1 Glass perfume bottles with a compressed , spindle shaped body and neck. Late period, 14th-16th century AD, LB 84, 197, 254/8. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Glass bottle for holy water or myrrh, made of colorless blown glass, 14th century AD. From its shape, we conclude that this is probably a perirhanterion, i.e. vase with a long neck, specifically used for sprinkling. It seems that the priests used this object to sprinkle and bless the faithful during ceremonies. The ring shaped perirrantiria was first used in the Islamic world in the 12th century, were produced in Syria and Egypt and were most likely imported into Greece. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Glass perfume bottle, from the Early Christian period. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Glass perfume bottles, from the late Byzantine period. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Spoon from the 4th- 5th century, 13 cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Pyxides #1

A/A Photograph Copyright
1 Lead pyxis for storing cosmetic substances, Metalwork Collection, National Archaeological Museum. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Tryilides #1

A/A Photograph Copyright
1 Silver Tryilida 7th century, 16 X 7.3 cm. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Άποψη προθήκης μόνιμης έκθεσης του Βυζαντινού Χριστιανικού Μουσείου Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Combs #1

A/A Photograph Copyright
1 Ivory comb, 10th – 11th century AD. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Bone comb, Early Christian period. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Carved, painted, wooden comb, 13th century AD, from Egypt. Inscribed with well wishes for good fortune on both sides. image© Metropolitan Museum of Art
4 Bone comb, Early Christian period. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Tasi #1

A/A Photograph Copyright
1 Tasi 13th-15th century, D 15cm x 5.5m. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών/ Byzantine & Christian Museum
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Mirrors #1

A/A Photograph Copyright
1 Bronze mirror, Early Christian period. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού/ Museum of Byzantine Culture
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund


Ottoman period

The structure of the Turkish baths # 1

A/A Photograph Copyright
1 "The bath of the Harem", black and white woodcut. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 "The bath of the Sultan", rotogravure (engraving), early 19th century. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 "Women in a public bath’s hot room in Istanbul", black and white engraving, 19th century. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
4 Ottoman miniatures from the Surname-I Hümayun (Book of the Imperial Celebrations), scenes of the daily visit to the male section of the bath. Οrhan Yilmazkaya, Turkish Baths. A guide to the Historic Turksih Baths of Istanbul, εκδ. Citlembik, Istanbul 2003, σελ. 54, 15.
5 Ottoman miniatures from the Surname-I Hümayun (Book of the Imperial Celebrations), scenes of the daily visit to the female section of the bath. Οrhan Yilmazkaya, Turkish Baths. A guide to the Historic Turksih Baths of Istanbul, εκδ. Citlembik, Istanbul 2003, σελ. 54, 15.

The baths in the art of 19th century # 1

A/A Photograph Copyright
1 "Turkish bath", a work by Jean-Auguste Dominique Ingres, 1862. Wikipedia
Ingres, The Turkish Bath (Le Bain Turc), «Τουρκικό λουτρό», έργο του Jean-Auguste Dominique Ingres, 1862.
4 "Oriental bath", by the Greek painter Theodoros Ralli, 1900, in the Averof,Gallery, Metsovo. ΡΑΛΛΗΣ Θεόδωρος (1852-1909)
Ανατολίτικο λουτρό
Λάδι σε μουσαμά, 56Χ46,5 εκ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ Ε. ΑΒΕΡΩΦ, ΜΕΤΣΟΒΟ
5 "A Circassian at the bath", a work of the Greek painter Théodore Jacques Ralli, 1909, private collection. Αρχείο©Ελένης Κανετάκη
6 "The Massage in the Harem", a work of Edouard Debat-Ponsan, 1883, located in the Musée des Augustins, Toulouse. Wikipedia
Musée des Augustins, Toulouse.

The Tasi #1

A/A Photograph Copyright
1 Bronze cup from Turkey with decorative inscriptions, consisting of quotes from the Quran and the name of Allah,16th-17th century (DE 13761). © Μουσείο Μπενάκη/ Benaki Museum
2 Tasi. Pan used to pour water over the bather’s body. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Tasi. Pan used to pour water over the bather’s body. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Clogs # 1

A/A Photograph Copyright
1 Wooden clogs with ornate metal lining. Essential for walking on the wet and warm areas of the bath. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Wooden clogs necessary for walking on the wet and warm areas of the bath. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 "French Woman in Turkish Dress with Servant at the Baths” by Jean-Etienne Liotard, 1743, located at Musee d'Art et d 'Histoire, Geneva, Switzerland. ©Musee d’Art et d’ Histoire, Geneve, Ελβετία.

Exfoliating Scrapers # 1

A/A Photograph Copyright
1 Body exfoliator. The bather wore the exfoliator like a glove and used it to scrub the skin while sweating in the hot section of the baths. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Bath exfoliator, Iran, 12th-13th century AD. Bath scraper, 12th-13th century, Iran.
Earthenware; unglazed, molded in relief; H. 4 1/8 in. (10.5 cm), W. 3 in. (7.6 cm)
Rogers Fund, 1926 (26.102.7).
Image © The Metropolitan Museum of Art
3 Bath exfoliator, Iran, 12th-13th century AD. Bath scraper, 12th-13th century, Iran.
Earthenware; unglazed, molded in relief; H. 4 1/8 in. (10.5 cm), W. 3 in. (7.6 cm)
Rogers Fund, 1926 (26.102.7).
Image © The Metropolitan Museum of Art

Bohtsades, peshtamal and bathrobes # 1

A/A Photograph Copyright
1 Peshtamal. Towel for wrapping and drying the body in the bath. It covered women's bodies from the chest to the knees, while men wore it around the waist so that it fell to their ankles. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Μποχτσάς. Ύφασμα για τη μεταφορά των ρούχων και των προσωπικών ειδών περιποίησης. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 "Women in the bath", a work by Camille Rogier, 1846, depicting the women of the harem coming out of the warm area of the bath and heading to the cooler sections, wrapped in towels. © Camille Rogier, La Turquie, moeurs et usages les Orientaux au dix-neuvième siècle. Scènes de leur vie interieure et publique, harem, bazaars, cafes, bains, danses et musique, costumes Levantines, etc., dessines d’après nature par Camille Rogier, avec une introduction par Theophile Gautier, et un texte descriptif, 1846
4 Bohtsa. Piece of fabric used for the transportation of clothes and personal care items. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
5 Bohtsa. Piece of fabric used for the transportation of clothes and personal care items. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
6 Cotton, hooded, gold embroidered, white bathrobe with woven stripes and fringed trim. Trabzon, 1910. Maximum height: 155 cm. Donor: Stella Grammatikopoulou-Papadopoulou, code 1988_1_88 © Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού / Museum of Pontian Hellenism

The mirror #1

A/A Photograph Copyright
1 Mirror lined with hammered silver, decorated with heart-shaped elements and inscriptions of Kufic blessings. Egypt, 11th-12th century. The lining is one of the rare pieces of the silversmith work of the Fatimids, rescued from being melted and dispersed along with the rest of the Caliph treasure during the 11th century (GI 13770). © Μουσείο Μπενάκη/ Benaki Museum
2 Mirror with wooden frame. Women brought their own mirror, which often had their names carved onto them, within their bochtsas. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Jewelry Case #1

A/A Photograph Copyright
1 Wood carved jewelry box. A.M.15724, Collection of the Museum of Greek Folk Art. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Soap case #1

A/A Photograph Copyright
1 Metal case for the transportation of soap. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund

Combs and razors # 1

A/A Photograph Copyright
1 The care and grooming of the body was completed with the care of the hair. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
2 Comb for the grooming of hair. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
3 Razor, male grooming at the bath often included shaving. Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης/ Museum of Greek Folk Art
© ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ/ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ/ ©Hellenic Ministry of Culture and Sports/ Archaeological Receipts Fund
  • {{image.caption}}